Riječ
muslimana predstavlja obećanje i dogovor. Muslimani su vezani za
međusobno postavljene uslove kojih se pridržavaju i čuvaju, jer
Poslanik, sallAllahu alejhi ve sellem, kaže:
“Muslimani su vezani za međusobno postavljene uslove, osim onih koji
dozvoljavaju zabranjeno ili zabranjuju dozvoljeno.” (Prenosi se u
sunenima)
Izvršavanje najprečih dogovora je u sljedećim tačkama:
1. Obećanje koje je Allah, dželle šanuhu, uzeo od svojih robova da će Ga obožavati i da Mu neće druga pripisivati. On kaže:
“O sinovi Ademovi, zar vam nisam naredio: Ne obožavajte šejtana, on vam je neprijatelj otvoreni, već samo Mene obožavajte; to je pravi put.” (Prijevod značenja, suretu Jasin, ajet 60-61)
Ovo obećanje je Allah, dželle šanuhu, uzeo još u praiskonu. On kaže:
“I
kada je Gospodar tvoj iz kičmi Ademovih sinova izveo potomstvo i
zatražio od njih da posvjedoče protiv sebe: “Zar ja nisam Gospodar vaš?”
– oni su odgovarali: “Jesi, mi svjedočimo” – i to zato da na Sudnjem
danu ne reknete: “Mi o ovome nismo ništa znali.” (Prijevod značenja, suretul-E‟araf, ajet 172)
On kaže: “Oni koji obavezu prema Allahu ispunjavaju i ne krše obećanje.” (Prijevod značenja, suretur-R'ad, ajet 20)
I kaže: “I obaveze prema Allahu ne kršite.” (Prijevod značenja, suretul-En‟am, ajet 152) I kaže: “I ispunjavajte obaveze na koje ste se Allahovim imenom obavezali i ne kršite zakletve kada ste ih tvrdo dali.” (Prijevod značenja, suretun-Nahl, ajet 91)
2. Ostali dogovori i obećanja među ljudima.
Uzvišeni kaže:
“O vjernici, ispunjavajte obaveze.” (Prijevod značenja, suretun-Maide, ajet 1)
Ibn
Kesir kaže: “Dogovor označava ono što je Allah dozvolio ili zabranio,
što je naredio i ograničio u Kur'anu. Nemojte varati niti iznevjeravati,
a zatim je rekao:
“A
oni koji ne ispunjavaju dužnosti prema Allahu, iako su se na to čvrsto
obavezali, i kidaju ono što je Allah naredio da se poštuje, i čine nered
na zemlji, i njih čeka prokletstvo i najgore prebivalište.”(Prijevod značenja, suretur-R'ad, ajet 25)
U
ovo ulaze sve vrste obećanja i dogovora, kao što je obećanje dato
Allahu, obećanje uz zakletvu, dogovori o kooperaciji, kupoprodajni
ugovori, bračni ugovori, zakletve itd.
Poslanik, sallAllahu alejhi ve sellem, je upozorio na važnost i obligatnost izvršavanja dogovora i ispunjavanje bračnih uslova koje smo spomenuli prije. On kaže:
“Najpreči uslovi za izvršavanje su oni kojima ste stidna mjesta (žena) učinili dozovoljenim.” (Prenosi Muslim)
Ispunjavanje
je sadržano u čuvanju onoga što dogovor ili ugovor podrazumijeva, tj.
onoga na što vjernik svoj zavjet da i čega treba da se pridržava. Nema
razlike ako je zakletva između roba i Gospodara, jer On kaže:
“Neka
svoje zavjete ispune.” (Suretul-Hadždž, ajet 29), ili između Allahovih
robova, kao u međusobnim dogovorima koji se sklapaju i ugovaraju.
Svejedno je radilo se o vjernicima ili nevjernicima.
Mejmun ibn Mervan kaže: “Kada kome obećanje daš, izvrši ga
bio musliman ili nevjernik, jer je obećanje Allahovo, dželle šanuhu.”
El-Kurtubi i većina mufessira kažu: “Pod ugovorima u ajetu: 'O vjernici,
ispunjavajte obaveze' (Suretul-Maide, ajet 1) se misli na međusobne
ugovore, šerijatske obaveze kao što su zaduženja i vadžibi (farzovi)
koje je Allah propisao Svojim robovima u smislu zabrane ili dozvole.”
Et-Taberi kaže: “Ispunjavajte obaveze…” tj. izvršavajte obećanja koja
ste dali našem Gospodaru i dogovore koje ste dogovorili sa Njim. Njima
ste se sami na prava obavezali i na propisane dužnosti sebe Allahu
obavezali, pa ih izvršavajte u potpunosti.” (Tefsirut-Taberi 6/31)
Svaki
dogovor ili obećanje smo dužni čuvati i na vrijeme izvršavati, osim
onih koji su oprečni šerijatskim pravilima u vidu nepravde i zaklinjanja
na grijeh, jer se u osnovi ovakve zakletve i obećanja u šerijatu ne
uzimaju u obzir. Aiša, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik,
sallAllahu alejhi ve sellem, rekao:
“Šta
je ljudima koji postavljaju uslove, a nema ih u Allahovoj knjizi? Ko
postavi uslov kojeg nema u Allahovoj knjizi, nema pravo na njega, pa
makar ga uslovio stotinu puta. Allahovi uslovi su najpreči za
izvršavanje.”(Sahihu Muslim)
Znači,
u obzir se uzimaju ugovori i uslovi koje je šerijat dozvolio, a one
koje nije dozvolio, kao što su kamata, neće se sklopiti svejedno radilo
se o davanju ili uzimanju. Zato, Uzvišeni govori:
“A
ako se pokajate, ostaće vam glavnice imetaka vaših, nećete nikoga
oštetiti, niti ćete oštećeni biti.” (Prijevod značenja, suretul-Bekare,
ajet 279)
Važeći
ugovori u šerijatu su samo oni dozvoljeni. Zavjet se ne smatra
punovažnim u slučaju zaklinjanja na grijeh i nevaljalštine. Poslanik,
sallAllahu alejhi ve sellem, kaže:
“Nema zavjetovanja na grijeh, a iskupljenje za zavjet je kao iskupljenje za zakletvu.” (Prenosi Ahmed)
Iz knjige: Načela islamskog življenja, str. 451-453
Nema komentara:
Objavi komentar