Sabaskim vremenom i posebno naglašava vrijednost tog vremenskog perioda ("Tako
mi zore i deset noći'; Obavljaj namaz kad Sunce s polovine neba krene,
pa do noćne tmine i namaz u zoru, jer namazu u zoru mnogi prisustvuju"
(Al-Isra 78.ajet), muslimanska nemarnost i učmalost iz dana u dan sve
više raste, a stanje je sve teže i teže. Koliko vrijednosti i koristi
insan gubi zanemarujući sabah namaz vidjećemo iz slijedećih nekoliko
napomena.
1. Vrijednost sabah namaza ravna je noćnom namazu čitave noći. Prvo
budnost, zatim odziv na poziv ezana i namaz sa vjernicima = nagrada
noćnog namaza. Poslanik, s.a.v.s, je rekao:' Ko obavi jaciju u džematu,
kao da je pola noći proveo na kijamu, a ko obavi sabah namaz u džematu,
kao da je čitavu noć proveo na kijamu'. (Muslim).
2. Za obavljeni sabah namaz insan dobija Allahovu zaštitu i sigurno
utočište. Ebu Zerr, r.a, prenosi da je Poslanik, s.a.v.s, rekao:'Ko
obavi sabah namaz, on je u Allahovoj zaštiti i okrilju'. (Muslim). Ne
radi se o zaštiti nekog dunjalučkog autoriteta, već o zaštiti
Stvoritelja svih autoriteta, gospodara Zemlje i nebesa i onog što je na
njima i između njih, onoga koji je opisujući sebe rekao:'... i Zemlja će
na kijametskom danu biti u Njegovoj vlasti, a nebesa će u Njegovoj
desnici biti smotana. Hvaljen je i daleko iznad onoga što Mu
pripisuju'. (az-Zumar, 67. Ajet).
Dakle, radi se o zaštiti samog insana, njegove čeljadi, njegova dina i
ukupnog njegovog stanja, tako da insan osjeća psihološku stabilnost, mir
i sigurnost kako na dunjaluku tako i na akhiretu. Zato budi jedan od
sabahskih ljudi, koji čuvaju sabahski namaz kao najvažniji termin, koji
kad začuju riječi ezana Allahu ekber ili bolje je klanjati nego spavati,
skoče iz kreveta makar san bio tako ugodan i lijep, makar postelja bila
tako topla i udobna.
Ustani i kreni učeći dovu tvoga Poslanika, s.a.v.s: 'Allahumme-dž'al fi
kalbi nuren, we fi lisani nuren, we fi sem'i nuren, wedž'al fi besari
nuren, we min emami nuren, we min khalfi nuren, we an jemini nuren, we
an šimali nuren, we min fawki nuren, we min tahti nuren'. (Allahu podari
mi svjetlo u moje srce, podari mi svjetlo na moj jezik, na moj sluh, na
moj vid, podari mi svjetlo ispred mene i iza mene, podari mi svjetlo s
moje desne i s moje lijeve strane, podari mi svjetlo iznad mene i
svjetlo ispod mene).
Tad pomisli: u vrijeme kad svi spavaju ti ustaješ i izlaziš isključivo
radi Allaha želeći steći Njegov zadovoljstvo. Zamisli u kakvom nuru i u
kakvom društvu boraviš!
3. Sabah namaz u džematu znači svjetlo na kijametskom danu! Allahov
poslanik kaže:'Obraduj potpunim svjetlom na kijametskom danu one koji
pješače po mraku do mesdžida'. (at-Tirmizij i Ibnu Madždže). Jačina
svjetla biće prema gustini tame, pa koliko insan bude više prelazio po
tami do mjesta obavljanja namaza, svjetlo će na kijametskom danu biti
jače i intenzivnije.
Poslanik, s.a.v.s, kaže:'Imaće svjetla prema svojim djelima, neko će
biti prekriven nurom poput brda, neko još više od toga, neko će imati
svjetla poput palme, a neko poput nožnog prsta pa će mu na tren
svjetliti, a na tren će nestajati'! Allah kaže:'Taj da ćeš vidjeti kako
ispred i s desne strane vjernicima i vjernicama teče njihovo svjetlo.
Blago vama danas'! (al-Hadid, 12. Ajet).
4.Ko redovno obavlja sabah u džematu, sigurno ga čeka ulazak u džennet.
To kaže Poslanik, s.a.v.s:'Ko obavlja dva hladna namaza, inići će u
džennet'! A dva hladna namaza su sabah i ikindija. Poslanik kaže
takođe:'Neće ući u vatru ko bude obavljao namaz prije izlaska i prije
zalaska Sunca'.
5. Častan izvještaj koji se šalje Gospodaru o tebi koji klanjaš sabah u
džematu. Poslanik, s.a.v.s, kaže:'Među vama se smjenjuju meleki noću i
danju, a u vrijeme sabaha i ikindije se sastaju, zatim se oni koji su
bili mešu vama uzdižu Gospodaru, a On ih pita:'Šta rade moji robovi'?
Meleki tada odgovaraju:'Našli smo ih u namazu i ostavili u namazu'. O
Allahov robe, ti koji čuvaš sabah u džematu (a ko je sve u džematu?),
tvoje se ime spominje pred Gospodarem svjetova! Zar to nije čast i
ponos?!
6. Dva rek'ata sabah namaza vrijednija od dunjaluka i svega što je na
njemu. Ako je to slučaj sa dva rek'ata sunneta sabaha, kakva je onda
vrijednost farda?!
7. Ko obavlja sabah namaz u džematu, postiže bereket i povećava mu se
rizk. Vrijeme sabah namaza je mubarek vrijeme, s toga je Poslanik,
s.a.v.s, molio Allaha za svoj ummet:'Allahu, podari bereket mome ummetu u
ranim jutarnjim satima'! A ummet spava i ljenčari!
Kako je god pohvalno i vrijedno i pozitivno čuvati sabah namaz, tako je
ružno i negativno biti nemaran prema njemu.
1.Ko je nemaran prema sabah namazu, taj ima svojstva munafika! Allah
kaže:'A kad ustaju na namaz, ustaju lijeno samo da bi se prikazali
ljudima, a Allaha gotovo nikako ne spominju'!
Poslanik, s.a.v.s, kaže:'Nema težeg namaza za munafike od jacije i
sabaha! A da znaju kakve vrijednosti imaju ova dva namaza, išli bi na
njih makar puzeći'! (Bilježe ga oba šejkha od Ebu Hurejreta). Ibn
Mes'du, r.a, kaže:'U naše vrijeme nisi mogao vidjeti da sabah izostavlja
iko osim munafika, za koga se znalo da je munafik'! Ibn Omer kaže:'Kad
bi smo vidjeli da neko ne dolazi na sabah, odmah smo loše pomišljali'!
2. Ko ostavlja sabah namaz, čeka ga teška kazna u vatri. Allah
kaže:'Teško klanjačima koji su nemarni prema, i u namazu'! Ističući
ružne osobine i nemarnost posljednjih generacija prema namazu, Allah
kaže:'... i iza njih dođoše generacije koje upropastiše namaz, a počeše
slijediti strasti i nagone, a sigurno ih čeka dolina užasa u
džehennemu'! (Merjem, 59. Ajet). Upropastili su namaz odgađanjem
namaskog vakta do isteka, iz lijenosti, nemara i spavanja. Izraz gajjun
koji se spominje u ajetu označava dolinu užasa u džehennemu, od koje
vatra traži zaštitu Allaha sedamdeset puta na dan!
3.Nemarno uho je prema riječima Poslanika mjesto šejtanske mokraće. To
nam prenosi Ibn Mes'ud, r.a, za čovjeka koji je spomenut kako mu je
običaj prespavati sabah, a Poslanik, s.a.v.s, reče:'To je čovjek u čije
uši mokri šejtan'! Ovo ukazuje na to da insan može toliko okorjeti u
nemarnosti da šejtan potpuno ovlada njime i toliko ga ponizi da ga
smatra svojim zahodom!
4. Neaktivnost, lijenost i bezvrijednost nemarnoga prema sabahu prate
čitav dan. Na to Poslanik, s.a.v.s, upozorava riječima:'Šejtan čovjeku
koji nepravilno legne u krevet na glavi zaveže tri uzla. Ako se probudi i
spomene Allaha, jedan od uzlova se odriješi, ako uzme abdest,
razdriješi se drugi, a ako obavi namaz, razdriješi se i treći, pa insan
osvane raspoložen, aktivan i spreman, a ako uzlovi ostanu zavezani,
insan osvane neraspoložen, mrzovoljan, lijen i nespreman za bilo šta.
Kako ummet može očekivati Allahovu pomoć, Allahov rizk, poraz dušmana,
kako može očekivati bilo kakav uticaj i napredak na Zemlji, kad njegovi
pripadnici jedu, piju, uživaju u nagonima i strastima. Kad ne odgovaraju
na ezan, kad ga ustvari negdje i ne uče?! Jesmo li to sigurni od
Allahove kazne, jesmo li to zanemarili i zaboravili stajanje pred
Allahom?!
5.Zanemarivanje sabaha umanjuje rizk i berekt. Ibnul Kajjim kaže:'
Prespavati sabah znači ostati bez rizka, jer se rizk baš u to vrijeme
dijeli'! Ibnu Abbas bi govorio svome sinu:'Ustaj, ne spavaj u vrijeme
kad se rizk razdijeljuje'!
Mjere koje potstiču na čuvanje sabaha u džematu
1.Rani odlazak u krevet na spavanje. Poslanik nas je upozorio da naše
tijelo ima kod nas svoje hakkove i da sijeljenje do kasno ima štetan
uticaj po zdravlje. Ranije spavanje utiče pozitivno na insana i čini ga
sposobnim za svakodnevne aktivnosti. Poslije jacije je budnost
dozvoljena samo mužu i ženi, domaćinu zbog musafira i izučavanje nauke,
međutim, ukoliko će to insana spriječiti da obavi sabah, onda mu nije
dozvoljeno bilo kakvo sijelo ponoći.
2. Pravilan odlazak u krevet je vrlo značajan za odnos vjernika prema
sabah namazu. U krevet treba ići čist i sa abdestom, prije spavanja
obaviti dva rek'ata, proučiti poznate zikrove, leći na desni bok,
postaviti desnu šaku pod lice, proučiti u dlanove el-felek i en-nas i
dlanovima pobrisati što više tjelesne površine. San će biti miran, lijep
i sa išaretom. U protivnom, insan ustaje nenaspavan, ružnog osjećaja i
nemirnih snova sa lošim porukama.
3. Posij khajr - niknuće khajr! Onaj ko poslije obavljenog ibadeta učini
dobročinstvo roditeljima, osvježi i ojača rodbinsku vezu, postupi
lijepo prema komšiji, tajno podijeli sadaku, potstakne na neko dobro,
odvrati od zla ili izađe bratu u susret pri nevolji, Allah će mu pomoći
da zavoli i ustraje u obavljanju sabah namaza.
4.Biti umjeren u konzumiranju jela i napitaka. Pretjerivanje u jelu
uzrok je teškom snu i neaktivnosti, a posebno umanjuje skrušenost i
prisutnost u izvšenju ibadeta, jer ko puno jede, puno pije, brzo i lahko
se umara, puno spava, puno je nemaran i neminovno na velikom je
gubitku.
5.Čuvati se griješenja u toku dana. Ako insan svoj dan ispuni ibadetom,
biće sretan i zadovoljan i poželjeti da nastavi uživanje i noću. Njegov
svaki novi dan započeti će u slasti ibadeta. Dovoljno je samo jedan
pogled u haram tokom dana pa da nastupi nemarnost prema dužnostima.
Molimo Allaha da nam omili pokornost, a odalji i zaštiti od griješenja.
6. Sabur uvijek donosi khajr! Ko shvati i razumije vrijednost nagrade,
njemu gorčina sabura postaje lahka. Sabur pri uzimanju abdesta, sabur u
namazu, sabur od činjenja grijeha, sabur u učenju kur'ana je sabur koji
donosi svaki khajr.
Savjeti mudrog Lukmana - Od hiljadu mudrosti odabrao sam osam mudrih riječi koje u sebi sadrže značenje svih ostalih. Dvije stvari nemoj nikada zaboraviti, Boga i smrt. Dvije stvari uvijek zaboravljaj, dobro učinjeno drugima i loše koje je učinjeno tebi A što se tiče ostale četiri stvari; Kada uđeš na neki skup – čuvaj svoj jezik, kada priđeš sofri – čuvaj svoj stomak, kada uđeš u neku kuću – čuvaj oči, kada staneš na namaz – čuvaj srce.
Nema komentara:
Objavi komentar