Uzvišeni Allah u Kur’anu je objavio: ‘’O
vjernici, budite strpljivi i izdržljivi, na granicma bdijte i Allaha
se bojte, da biste postigli ono što želite! (Ali Imran, 200.) Sve
izraženija i intenzivnija islamofobija i hajka na islam i muslimane, i
rekli bismo, opsadno stanje u kojem žive muslimani u Bosni i
Hercegovini i šire, učinili su da se javni nastupi muslimanskih
intelektualca i autora koji se bave aktualnom problematikom islama i
muslimana, uglavnom svode na kritike, jadikovanja, konstantna
upozoravanja na zavjere i opasnost od našeg neprijatelja, kompariranja i
procjene o moždabitnoj tragičnoj sudbini muslimana, ako se ovakav kurs
nastavi, i sl. Dok se u isto vrijeme, veoma rijetko bavimo našim
vlastitim slabostima koje su uveliko dopirnijele našem nezavidnom
položaju i namjenile nam, do daljnjeg, ulogu žrtve, te učinile da nas
drugi tretiraju bez potrebnog respekta i uvažavanja.
Zbog
toga smatramo iznimno važnim ukazati na naše vlastite slabosti koje su
zapravo jedan od glavnih uzroka našeg ponižavajućeg položaja i
podređene uloge u svijetu u kojem živimo. Kao i na osobine koje bi
morale da nas krase kao muslimane i kao sljedbenike Muhammeda,
sallallahu alejhi ve sellem, a bez kojih je opet nezamisliv bilo kakav
uspjeh, odnosno bez kojih je poniženje zagarantirano kao ‘’prirodna’’ i
direktna posljedica odstupanja od Poslanikovog, sallallahu alejhi ve
sellem, sunneta. Ovom prilikom ćemo spomenut samo neke osobine koje
nam, u većini slučajeva, fale, a koje su ključ uspjeha u životu na
ovom, ali i sreće i spasa na budućem svijetu. To su: rad za islam i
spremnost na žrtvu za ideal islama, poštenje, emanet, odgovornost i
ustrajnost na putu istine.
Budi vakuf drugim muslimanima
Pod
radom za islam ne mislimo samo na proučavanje i poznavanje islama, jer
je samo poznavanje islama i njegovih propisa, bez težnje da se po
njima živi i bez spremnosti na odricanje i žrtvu za ideal islama, kao
tijelo bez duše. Koliko je danas onih koji imaju islamsko znanje ali
neće prstom mrdnuti da nešto urade za islam. Od njihovog islama, čast
izuzecima, primjetne su samo diplome i titule koje su stekli učeći
islamske znanosti.
Također,
rad za islam ne znači ni misionarstvo koje podrazumijeva samo puko
prenošenje i širenje islamske poruke, već ustrajan rad i borbu za
adekvatan položaj muslimana u svijetu. Mora se priznati da na tom polju
slabo rade svi, od političara, vladara, uleme, pa sve do običnih
radnika. Dovoljno je naš (ne)rad za islam uporediti sa radom zapadnjaka,
bez obzira na njihov društveni status i nivo obrazovanja, za ideju
sekularizma i demokratije, zbog koje vode ratove, kojoj su prilagodili
svoje ekonomije i sve drugo podredili, pa da se vidi koliko mi muslimani
slabo radimo za ideju islama.
Uopćeno
govoreći, većina muslimana danas živi bez velikih ambicija i uzvišenih
težnji, i svako od nas uglavnom živi samo za sebe. Zadovoljni smo onda
kad nam je kao pojedincima dobro, kad se dokopamo dobrog posla i
pozicije, i jedina briga je kako sačuvati taj posao i poziciju, posebno u
ovim kriznim i kokuznim vremenima.
Većina
nas misli da se islam može pomoći, a da ne trpimo nikakva iskušenja ni
koliko je ubod trna ili koliko je ružna i pakosna riječ od strane
naših dušmana. Dok smo u isto vrijeme spremni trpiti svakodnevne
kritike i uvrede zbog vlastitog posla, položaja i ugleda, pa čak i onda
kada su te kritike opravdane.
Poznati
ashab Huzejfe ibn Jeman je muslimane koji slabo ili nikako ne rade za
islam nazivao ‘’živim mrtvacima.’’ Imam Gazalija u svom djelo Ihjau ulumid-din
bilježi predaju u kojoj stoji da je Huzejfe r.a. upitan o ‘’živim
mrtvacima’’, pa je rekao: ‘’To su oni koji ne odvraćaju od zla ni rukom,
ni jezikom, ni srcem.’’ Huzejfe r.a. je dobro znao da nema uspjeha bez
truda, odricanja i spremnosti na žrtvu na putu uzdizanja Allahove
vjere. Kao da bi ashabi bili to što jesu, najbolja generacija
muslimana, da nisu bili spremni za ideju islama, općeg dobra i
prosperiteta, žrtvovati i svoj život i svoj imetak.
U
tom pogledu kod njih nije bilo dvojbe niti odustajanja. Jednom kad su
sklopili ‘’trgovinu’’ sa Allahom, nije više bilo povlačenja niti
poništavanja tog ugovora. I uspjeh je bio zagarantovan. Upravo zbog toga
su oni, kako reče jedan alim, imali siguran i dunjaluk i ahiret, a
nama je danas nesiguran i dunjaluk i ahiret.
Prvi
halifa muslimana, Ebu Bekr r.a., čije tri godine upravljanja islamskom
državom i rada za islam, vrijede koliko nečijih sedamdeset godina
života, o sebi je rekao i ovo: ''Nisam nikad tako tvrdo zaspao, pa da
sam sanjao, niti sam pogriješio, a da se u istom trenutku nisam
korigovao. Ja s puta islama nikada nisam skretao.'' Oni su vrijeme
trošili u radu za islam i bili su vakuf ostalim muslimanima.
Fatima
bint Abdulmelik je, govoreći o svom mužu, halifi Omeru ibn
Abdul-Azizu, između ostalog, kazala: ‘’On je sebe u cjelosti dao
muslimanima i stalno su mu oni bili na umu. Ako u jednom danu ne bi
ispunio sve njihove zahtjeve, on bi noć pretvorio u dan i tako spajao
svoje radno vrijeme.’’
Garantirajte mi šestero, ja vam garantiram džennet
Nezamisliv
je uspjeh na dunjaluku bez motivacije i jake želje da se ostvari
zacrtani cilj. Pa, zar postoji bolja motivacija od toga da kao muslimani
služimo islamu, i zar postoji jača želja od vjerničke želje da stekne
Allahovo zadovoljstvo i džennetsku nagradu?! A garancija za džennet su
vrline o kojima govorimo i koje je spomenuo Poslanik, sallallahu alejhi
ve sellem, u sljedećem hadisu.
Naime,
od Ubade ibn Samita se prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve
sellem, rekao: ''Garantirajte mi šestero ja ću vama garantirati džennet:
da ćete govoriti samo istinu, da ćete, kada nešto obećate ispuniti
obećanje, da ćete voditi brigu o povjerenim emanetima, da ćete čuvati
vaša stidna mjesta, da ćete obarati pogled i da nećete činiti nasilje
drugim ljudima.'' (Hadis bilježi imam Ahmed, a šejh Albani ga je
ocijenio kao hasen – dobar )
Poštenje,
poštivanje ugovora i čuvanje emaneta su osobine iskrenih vjernika i to
je ono po čemu je prepoznatljiv cijeli njihov život. To su zapravo
osobine i odlike islamskog društva, jer većina poslova među ljudima
uglavnom je vezana za različite vrste ugovora, političko-diplomatske,
kupoprodajne, itd., i za poštivanje ugovora i držanje do emaneta.
Povjerljivost i poštenje je svojstvo koje Allah voli i hvali ga u
Kur'anu. Njime se upotpunjava iman, čuva vjera, čast, ugled i imetak.
U
tom smislu je i hadis u kojem je Poslanik, sallallahu alejhi ve
sellem, rekao: ''Istinski vjernik je onaj kojem ljudi mogu povjeriti
svoj imetak i život.'' (Ibn Madže) Kad u društvu ima emaneta, onda su
društvene veze zdrave i jake, i to društvo mora napredovat u svakom
pogledu. Na takvo društvo se spušta Allahova milost i berićet.
I
obrnuto, društvo u kojem fali poštenje i povjerenje, kao što fali
danas, u konačnici je osuđeno na propast. Omer r.a. je govorio:
‘’Nemojte da vas zadivi i obmane nečija slatkoriječivost, već onaj ko
ispunjava emanet i ne napada na tuđu čast, to je ljudina.’’ (Zuhd
Ibnul-Mubarek, 243. Str.)
Svi Poslanikovi, sallallahu alejhi ve sellem, ambasadori
Među
osobine koje su ključne za uspjeh, a koje nama danas fale, spada
svakako i ispravno razumijevanje odgovornosti za poslove i funkcije koje
su nam povjerene. Ukoliko bi napravili usporedbu između današnjih
naprednih država i onih koje to nisu, vidjeli bi da je osnova napretka u
ispravnom i preciznom razumijevanju odgovronosti kojoj islam, za
razliku od današnjih muslimana, pridaje izuzetno veliki značaj.
Kad
je riječ o državničkoj odgovornosti, navest ćemo primjer Muhammed,
sallallahu alejhi ve sellem, i njegovih ambasadora. Poznato je da je
Poslanik, sallallahu alejhi ve selelm, imao svoje ambasadore, koje je
slao na različite strane svijeta u razne države i carevine. Ono što je
primjetno kod izbora ambasadora jeste da su svi bili iz različitih
plemena. Zanimljivo je da je, naprimjer, od sedam prvih ambasadora, samo
jedan bio iz plemena Kurejš, i to Abdullah ibn Huzafa. Dok iz
Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, porodice, Benu Hašim, nije
bilo ni jednog ambasadora. To nam govori da je Poslanik, sallallahu
alejhi ve sellem, prilikom izbora ljudi na određene funkcije, gledao na
sposobnost, a ne na podobnost i plemensku pripadnost.
Islam
nas uči da se na odgovorna mjesta postavljaju sposobni i pošteni
ljudi, koji će donijeti korist cijelom društvu, a ne samo sebi i svojoj
porodici. Na opasnost od nepotizma, korupcije i pronevjere emaneta,
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, upozorio je, kako svojom praksom,
tako isto i svojim riječima. Spominje se da je neki čovjek došao
Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, i pitao ga: ''Allahov Poslaniče,
kada će Sudnji dan?'' Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, odgovorio
mu je: ''Kad nestane emaneta.'' ''A kad će nestati emaneta'', čovjek
je ponovo upitao? ''Onda kad ljudi odgovorne funkcije povjere onima
koji ih nisu dostojni'', odgovorio je Muhammed, sallallahu alejhi ve
sellem.
Taj
uzvišeni islamski princip slijedile su pravedne halife poslije
Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem. U jednoj predaji stoji da je
halifa Omer r.a. jedanput pozvao blagajnika u državnoj blagajni,
Muajkiba, dok je kod njega sjedio njegov sin Asim ibn Omer, pa je Omer
rekao blagajniku: ‘’Znaš li šta je uradio ovaj pored mene (pokazujući na
svog sina)? Otišao je u Irak i obavijestio je tamošnje stanovnike da
je on halifin sin, pa su mu oni dali poklone u zlatu, srebru, hrani, i
jednu lijepo izrađenu sablju.’’ Asim je na to rekao: ‘’Nisam to uradio
zbog toga, već kad su oni saznali da sam ja halifin sin oni su mi dali
poklone.’’ Tada je Omer rekao Muajkibu: ‘’Uzmi sve ovo što je donio i
stavi u državnu blagajnu.’’
Njegov
sin je govorio istinu, ali Omer r.a. nije dozvolio da mu sin navikne
na raskoš niti da uživa bilo kakve privilegije samo zato što je halifin
sin. Bio je i ostao skroman i pošten i kao obični musliman i kao
halifa, a mogao je uzeti iz državne blagajne koliko je htio. Da je
Omer posegnuo za državnim imetkom, to bi se proširilo na druge. Na taj
način bi se državni imetak trošio u svrhe koje nije namjenjen i država
bi propala, a narod bi bio nezadovoljan.
Kako
onda mi možemo očekivati napredak i propseritet u državi koju vode
nezaistne, pohlepne i korumpirane duše? I šta nama znače njihova
muslimanska imena kad je njihov odnos prema emanetu koji im je povjeren u
potpunoj suprotnosti sa islamom? Kakva je razlika između korumpiranog
političara, doktora, direktora, profesora, nemuslimana i istog takvog
kriminalca muslimana? Kakva je razlika između tiranina i zulumčara
nemuslimana i tiranina muslimana? Razlika je samo u imenu i nacionalnoj
(plemenskoj) pripadnosti i ništa više. Suštinske razlike među njima
nema, a suština je da danas kod muslimana isto kao i kod nemuslimana
nema pravde, poštenja i emaneta. Na kakav se onda islam takvi pozivaju i
o kakvom islamu oni mogu pričati? O onom i onakvom islamu, o kakvom je
pričao Gadafi, Mubarek, Ben Ali, i ostali tirani koji su svoje narode u
crno zavili.
S
druge strane, gdje je odlučnost kod onih muslimana koji pri sebi imaju
kvalitete koje smo spomenuli, a sigurno takvih ima dosta u Bosni i
Hercegovini, da u ime Allaha, radeći za islam i dobrobit muslimana i
svih građana naše države, poduzmu konkretne korake, prije svega na
politčkom, ali i na ekonomskom planu, kako se ne bi sve svelo samo na
praznu priču i kritiku koja u konačnici ne pije vode. Zašto zatvaramo
oči pred vlastitim mahanama i slabostima i za naše teško stanje krivimo
stalno druge? Kao da nismo svjesni da time zapravo našim neprijateljima
samo dajemo dodatnu snagu da nas savladaju. Zato je neophodno da
prestanemo kukati i kriviti druge, već da prihvatimo odgovornost za naš
vlastiti život.
Neko
je dobro rekao: ''Čovjek ima dva načina da posjeduje najveću i
najljepšu kuću: prvi je da poruši sve druge zgrade oko sebe, a drugi je
da da gradi veće zgrade od drugih ljudi. Budimo od onih koji će uvijek
graditi veće, ljepše i bolje kuće od drugih, a ne od onih koji će
rušiti tuđe da bi njihove kuće bile ''najveće.''
Bodreći
sebe i druge muslimane na rad i žrtvu za Allahovu vjeru, Ibn Kajjim je
govorio: ‘’O ti koji si neodlučan na put Istine, na kojem se umarao
Adem a.s., na kojem je Nuh a.s. zavapio pomoć, na kojem je Ibrahim a.s.
bačen u vatru, na kojem je Ismail a.s. trebao biti zaklan kao kurban,
na kojem je Jusuf a.s. bačen u bunar i zbog kojeg je ostao u zatvoru
dugo godina, na kojem je su ubijeni poslanici Zekerija a.s. i njegov
sin Jahja a.s., na kojem je Ejjuba a.s. teška nevolja snašla, na kojem
je suze lio Davud a.s., na kojem je Isa a.s. bio izgnan i vrijeđan, na
kojem je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, kušao glad, siromaštvo i
strah! Pa, zar ti kao musliman da prevališ isti taj put u igri i
zabavi?!’’
Nema komentara:
Objavi komentar