03. 07. 2014.

Kategorije i aspekti posta

"O vjernici, propisan vam je post kao sto je propisan onima prije vas, da biste se grijeha klonili" (El-Bekare:183)
Ramazanski post je muslimanima naredjen druge godine po Hidzri. Njegovu vaznost i tajnu covjek nije u stanju da u potpunosti shvati. Najveca potvrda vaznosti i uzvisenosti ove vrste ibadeta je sto Allah dz.s. posebno za njega nagradjuje.

KATEGORIJE POSTA:

Islamski ucenjaci dijele post na tri kategorije:
1. - Obican post koji se sastoji od ustezanja od jela i pica i spolnog opcenja.
2. - Posebni post koji bi se sastojao od ustezanja sluha, vida, govora, pokreta ruku, nogu i ostalih dijelova tijela od grijeha.
3. - Sasvim specifican post, a to je post srca, oslobodjen od svih niskih pobuda i dunjaluckih razmisljanja, uz odbacivanje svega osim Uzvisenog Allaha. Ovo je stepen vjerovjesnika, iskrenih i bliskih ljudi Allahu dz.s.
Sto se tice posebnog posta, koji se sastoji od udaljavanja svih tjelesnih organa od grijeha, on bi se mogao nazvati postom dobrih i poboznih ljudi. On se postize kroz sest stvari:
a) Obaranjem pogleda od onoga sto je lose i pokudjeno, od svega sto zaokuplja srce i odvraca od sjecanja na Allaha dz.s., kao sto veli Muhammed a.s. u hadisu koga prenosi Huzejfe r.a.:
"Pogled je otrovna strijela Iblisova, Allah ga je prokleo. Ko ga ostavi iz strahopostovanja prema Allahu, Uzviseni ce mu Allah dati takav iman ciju ce slast osjetiti u svom srcu." (Prenosi Hakim i smatra sened vjerodostojnim)
b) Cuvanjem jezika od lazi, ogovaranja, potvaranja, napadanja i svadje, uz obaveznu sutnju i upotrebu jezika u zikru Allaha dz.s. i ucenju Kur'ana-Kerima. To je post jezika. Sufjan es-Sevri r.a. je rekao: "Ogovaranje unistava post", dok Mudzahir r.a. istice da su dva svojstva koja post unistavaju: ogovaranje i laz.
c) Izbjegavanje slusanja onoga sto je pokudjeno, jer sve sto je zabranjeno izgovarati, zabranjeno je i slusati. Otuda Allah dz.s. uporedjuje onoga koji slusa negativno sa onim koji jede zabranjeno:
"Oni mnoge lazi slusaju i rado ono sto je zabranjeno jedu." (El-Maide:42)
Sutnja prilikom ogovaranja je - haram, kao sto i Allah dz.s. veli:rekao:
"... inace, bicete kao i oni." (En-Nisa':140)
d) Sustezanjem ostalih dijelova tijela: ruku i nogu od pokudjenoga, kao i sustezanje stomaka od sumnjive hrane u vrijeme iftara. Naime, nije cilj posta ustezanje od halal-ishrane a onda iftarenje haramom, jer halal ne steti svojom vrstom nego pretjeranoscu, a cilj posta je minimalna upotreba hrane, jer je i halal lijek koji koristi ako se upotrebljava u razumnim kolicinama a steti u pretjeranom uzimanju.
Ebu Hurejre r.a. prenosi da je Muhammed a.s.
"Koliko postaca nema od svoga posta nista osim gladi i zedji ?!" (Prenosi Nesai)
Jedna grupa islamske uleme smatra da se to odnosi na iftar sa haramom, drugi kazu da je to suzdrzavanje od halal-hrane, ali iftarenje sa mesom Ijudi - ogovaranjem, a to je - haram, dok, opet, treca grupa Ijudi smatra da je to onemogucavanje organa od grijeha.
e) Umanjivanjem hrane za vrijeme iftara, jer je Allah dz.s. najmrza posuda koja se moze napuniti halalom pun stomak. Kakva je, onda, korist od posta ako sve preko noci namirimo sto nam je u toku dana proslo.
Cilj posta i jeste sprecavanje razbuktavanja strasti, jacanje bogobojaznosti, pa ako se to navece kroz hranu nadoknadi, ponovo ce ojacati nefs i razbuktati se strasti koje su tokom dana zahvaljujuci postu bile primirene. Slabljenje snaga koje su sredstva sejtanu u vracanju na zlo, postize se umanjivanjem hrane. Cak se ne preporucuje ni puno spavanja tokom dana, kako bi se osjetila glad, zedj i slabljenje snage - faktora koji rasplamsavaju vatru strasti i pohota.
f) Da postac poslije iftara bude zabrinut ziveci izmedu straha i nade, ne znajuci da li mu je post primijen ili odbijen.
Imami-Gazali citira neke islamske ucenjake koji kazu: Koliko je postaca koji mrse, a koliko je opet onih koji mrse, a - postaci su! Onaj koji mrsi, a - postac je, to je onaj koji cuva svoje organe od grijeha, ali - jede i pije, dok je postac, a mrsi, onaj koji gladuje i trpi zed ali ne cuva svoje organe od grijeha.

NEKOLIKO ASPEKATA POSTA:

Razmisllajuci o islamskom postu nedvojbeno nam se namecu neki njegovi osnovni aspekti:
1. - Duhovni aspekt posta:
U postu je, prije i poslije svega, primjetan faktor potpunog predavanja Allahu dz.s. i upotpunjavanje robovanja Gospodaru, Vladaru i Opskrbitelju Ijudi. Post, koga je Allah dz.s. ucinio muslimanima obligatnom duznoscu, oslobadja covjeka iz kandzi njegovih strasti, iz zatvora njegovog tijela i priblizava ga melekima i duhovnim visinama.
Covjek, kada mu se umnoze blagodati, sve ih manje osjeca, i tek kada ih izgubi, pocinje ih cijeniti i pravilno shvatati. Tek potom se spoznaje vrijednost Allahovih blagodati dodijeljenih nama kroz hranu i pice. Otuda se prenosi da je Muhammed a.s. rekao:
"Nudio mi je moj Gospodar da mi ucini dolinu Mekke zlatnom. Rekao sam: "Ne, moj Gospodaru, nego ucini me dan sitim a dan gladnim, pa kad izgladnim da se obratim Tebi i da Te spomenem, a kad se zasitim da Ti zahvalim."
(Prenosi Tirmizi)
Post izuzetno jaca volju i odgaja postaca u strpljivosti. Postac gladuje, a pred njim je hrana koja ga izaziva, trpi zedj a na dohvat ruke mu je hladna voda, suzdrzava se od prilaska zeni a ona mu je veoma blizu... Nema u tome kontrolora izuzev Allaha dz.s., niti dokaza osim svoje savjesti i nista ga ne podrzava osim njegova svjesna i jaka volja. Imami-Ahmed r.a. prenosi hadis u kome Muhammed a.s. veli:
"Za svaku stvar se daje zekat. Zekat tjela je post a post je pola strpljivosti:"
Zna se da u covjeku postoje tri snage: snaga strasti kao ona kod zivotinja, snaga srdzbe kao kod zvijeri i duhovna snaga kao kod meleka. Tek dominacijom duhovne snage nad preostale dvije, postize se pola strpljenja. Postom vjernik pobjedjuje strasti stomaka i polnih organa i tako, zaista, post postaje pola strpljenja. Islam nije vjera slabosti i potcinjenosti, nego, naprotiv, vjera neprekidne borbe. Prvo u cemu se ogleda spremnost na borbu jeste strpljenje i cvrsta volja, pa ako se covjek ne bori sam sa sobom, onda je on daleko od borbe sa neprijateljem. Ko nije u stanju, npr. da trpi glad jednog dana, kako ce da podnese rastanak od porodice ili domovine radi postizanja nekog velikog cilja, koji trazi velike napore i zrtve?
2. - Zdravstveni aspekt posta:
Nije samo prilika u postu da ojacaju dusa, volja i strpljenje, vec je u njemu prilika za jacanje i tijela. Mnogo je Ijudi koji su zadobili bolesti zahvaljujuci prekomjernom uzivanju hrane ili pica, prelazeci granice dozvoljenoga. Muhammed a.s. u hadisu koga prenose Tirmizi, Ibni Madzdze i Ibni Hibban preporucuje da se jedna trecina napuni hranom, druga vodom, a treca trecina naseg stomaka da ostane slobodna za normalno udisanje zraka. Post je posebna prilika da se ucini generalni remont naseg tijela. Kakve li mudrosti u rijecima Resulullaha s.a.v.s.:"Postite - bicete zdravi!"(Prenosi Taberani)
3. - Socijalni aspekt posta:
Drustvene tajne posta se naziru u prisjecanju gladnih i ugrozenih, bez velikih govora ili tekstova, prisjecanje koje cini postac glasom svoga zeluca i jaukanjem praznog stomaka. Onaj koji nije osjetio muku gladnog ili gorcinu zednog, on misli da su svi Ijudi kao i on. Nije uopce cudo sto je Allah dz.s. post ucinio potpuno jednakim i bogatasu i siromahu.
Prenosi se da je Jusuf a.s. puno postio, a u svojim rukama je imao stovariste hrane i ogromno bogatstvo, pa kad je upitan o tome rekao je: "Plasim se, ako se najedem, da ne zaboravim glas siromaha."
Ovim primjerom Jusufa a.s. se potvrduje kontinuitet vjere, iste vjere koju su prenosili svi Allahovi poslanici, pa kao da je Jusuf a.s. slusao Muhammedovu a.s. poruku:
"Milostivi ce se smilovati milostivima . Smilujte se vi koji ste na Zemlji, smilovace vam se oni na Nebu."
(Prenose Ebu Davud i Tirmizi)

Ramazan je idealna prilika za otkrivanje tajni posta, duhovno uzdignuce, tjelesno ozdravljenje i zadobijanie Allahove dz.s. milosti. Molimo Allaha Plemenitog da tako i bude. Amin!
 
Ibni Huzejme bilježi od Selmana da je rekao: „Allahov Poslanik, a.s, održao nam je hutbu na kraju mjeseca ša’bana, rekavši: „Ljudi, dolazi vam velicanstveni mjesec, mjesec pun bereketa, u kome ima jedna noc vrjednija od hiljadu drugih mjeseci. Allah, dž.š, odredio je u tome mjesecu post kao strogu obavezu, a teraviju - namaz koji se obavlja u tim nocima - kao dobrovoljni vid ibadeta. Ko se Allahu, dž.š, približi kakvim dobrocinstvom, tretirace se kao da je obavio farz (strogu obavezu) u nekom drugom mjesecu. Ko obavi strogu obavezu (farz), tretirace se kao da je obavio sedamdeset farzova u nekom drugom mjesecu. To je mjesec strpljivosti, za koju je nagrada džennet i mjesec pomaganja kada se povecava opskrba vjernika. Ko u njemu priredi iftar i nahrani postaca, bit ce mu to oprost od grijeha i iskup od vatre, a dobit ce nagradu kao i postac, bez umanjenja njegove nagrade.’ Rekoše: 'Allahov Poslanice, nismo svi u mogucnosti nahraniti postaca.’ Muhammed, a.s, odgovori: 'Allah, dž.š, tu nagradu daje i onome ko ponudi postacu hurmu (datulu) ili ga napoji vodom ili gutljajem mlijeka.“

Muslim bilježi predanje od Ebu Hurejre: „Pet dnevnih namaza (namaz do slijedeceg), džuma do druge džume, a ramazan do drugog ramazana, brišu grijehe, ako se kloni velikih.”

Hakim bilježi da je Allahov Poslanik, a.s, rekao: „Uslišaj Bože!”, nakon što je melek Džibril rekao: „Teško onom ko doceka ramazan pa mu se (zbog ramazana) ne oprosti.”

 
 

Nema komentara:

Objavi komentar