03. 07. 2014.

STA KVARI POST

Radnje koje kvare post dijelimo u dvije kategorije: 1. Ono sto kvari post a sto uslovljava obavezno napastanje; 2. Radnje koje kvare post a uslovljavaju obavezno napastanje i kaznu.

RADNJE KOJE KVARE POST ZA KOJE SE UVJETUJE OBAVEZNO NAPASTANJE

1. Jelo i pice.
 Jelo i pice spadaju u prvu kategoriju radnji koje kvare post a onome ko pokvari post jelom ili picem, duznost je napostiti propustene dane. Pod ovim se podrazumijeva namjerno jedenje i pijenje. Medjutim, ako bi jeo ili pio u zaboravu ili greskom, ne mora napostiti niti za to treba izvrsiti keffaret – kaznu. Od Ebu Hurejre se prenosi da je Poslanik a.s. rekao : "Ko zaboravi da posti pa pojede nesto ili se napije vode, neka nastavi sa postom, jer Allah dz.s. ga je nahranio i napojio". (Hadis biljezi sve sest hadiskih zbirki).

2. Namjerno povracanje.
Ako osoba povrati zbog toga sto je nadvladao nagon za povracanjem, ne mora napostiti niti ciniti keffaret. Od Ebu Hurejre se prenosi da je Muhammed a.s. rekao : "Koga nadvlada nagon za povracanjem, nije duzan napostiti, ali ako namjerno prouzrokuje povracanje, neka naposti taj dan".
(Hadis biljeze Ahmed, Ebu Davud, Tirmizija, Ibnu Madze, Ibnu Hibban, Darekutni i El-Hakim koji ga smatra vjerodostojnim).

3. Hajz i nifas.
Ako zena dobije menstruaciju ili se porodi pa makar se to desilo na trenutak prije zalaska sunca, post je pokvaren i nuzno ga je napostiti.

4. Namjerno izazivanje izlaska sjemena (ejakulacija).
Bez obzira da li je izazvano medjusobnim ljubljenjem bracnih drugova, grljenjem i upotrebom ruke, to kvari post i obavezuje pocinitelje da naposte pokvareni post. Ako je to izazvano samo pogledom ili razmisljanjem, post nece biti pokvaren niti je potrebno napastanje. Takodjer, post ne kvrai izlazak sluzi koja prethodi izlasku sperme.

5. Jedenje na prirodan nacin necega sto nije prirodna hrana kvari post, kao sto je npr. so i sl.

6. Onaj ko odluci da se mrsi, a posti, post ce mu biti pokvaren cak i kada ne bi nista pojeo ili popio, posto je post temeljni dio posta, i ako se pokvari, automatski se kvari post.

7. Ako bi postac jeo, pio ili polno opcio misleci da je nastupilo vrijeme iftara, ili da jos nije nastupila zora, pa se potom pokaze suprotno, mora se taj dan napostiti kod sva cetiri mezheba i nekih drugih imama.

Ono sta kvari post a uvjetuje obavezno napastanje i kaznu (keffaret)

Od stvari koje kvare post, samo
polno opcenje kvari post sa obavezom napascanja i kazne (keffareta) kod vecine islamskih ucenjaka. Keffaret je iskupljivanje za namjerno pokvareni post na taj nacin sto ce pocinitelj osloboditi roba, ili postiti sezdeset dana uzastopno, ili nahraniti sezdeset siromaha, a onaj dan u kojem je pokvario post duzan je jos i napostiti. Ebu Hurejre prenosi da je dosao neki covjek Bozijem Poslaniku a.s. i rekao:
”Propao sam, Boziji Poslanice! - A sta te upropasti?" – upita ga Poslanik a.s. - Opcio sam sa zenom u Ramazanu. - Dali imas roba da ga oslobodis? – upitao ga Poslanik a.s. - Ne, odgovori - A da li imas sa cime da nahranis sezdeset siromaha? - Ne, odgovori. Potom je sjeo, a Poslanik a.s. otisao i donio kosaru hurmi, rekavsi mu: - Podijeli ovo kao sadaku. - Hocu li dijeliti siromasnijim od nas? Pa zar ima u kamenjaru Medine neko kome su ove hurme potrebnije od nas? – odvratio je Poslaniku ovaj siromasni ashab. Poslanik a.s. se nasmijao tako da su mu se sjekutici pokazali od smijeha, i rekao mu: - Idi i time nahrani svoju porodicu". (Hadis prenosi grupa poznatih muhadisa).
Hanefisjki mezheb je na stanovnistvu da svako namjerno kvarenje posta, pa bilo to polnim odnosom, jelom, picem i dr. povlaci za sobom obavezno izvrsavanje serijatske kazne.
Mezheb vecine ucenjaka je da su covjek i zena u istom polozaju sto se tice kazne (kefareta) ako namjerno polno opce, svojom voljom u ramazanu, a bili su pod nijjetom posta. Medjutim, ako se opcenje dogodilo u zaboravu ili nisu to uradili po svom izboru, nego su bili prisiljeni ili nisu nanijetili post, onda nema kefareta ni za jedno od njih dvoje. Ako je zena prisiljena od covjeka, ili nije postila iz nekog razloga, onda kefaret pada samo na njega. Safijski mezheb je na stanovistu da zenu ne obavezuje kefaret ni u kojem slucaju: niti kada to radi svojevoljno niti kada je prisiljena na to. A to je jedno od misljenja u Hanbelijskom mezhebu. Kefaret se po vecini islamskih pravnika uzima redoslijedno, kako je spomenuto u prethodnom hadisu. Ako nije u stanju da oslobodi roba, postit ce sezdeset dana uzastopno bez opravdanog prekida, a ako nije ni to u stanju, nahranit ce sezdeset siromaha.

Nema komentara:

Objavi komentar