Mnogi mufessiri navode predaju Ibn Abbasa i Mudzahida da je jedan covjek iz Benu Israila nosio oruzje i ucestvovao u borbi na Allahovom putu hiljadu mjeseci, sto je zadivilo Muhammeda, s.a.v.s, i ashabe. Poslanik ,s.a.v.s, zazelio je nesto slicno i svojim sljedbenicima, pa se obratio Uzvisenom Allahu rijecima: "Gospodaru, ljudima iz moga ummeta dati su najkraci zivoti i najmanja mogucnost da urade dobra djela!" Zato mu je Allah dao Noc kadr i rekao mu da je ibadet njegovih sljedbenika u toj noci vredniji od hiljadu mjeseci dzihada u kojima je proveo taj covjek iz Benu Israila.
Malik u svome Muvettau navodi slijedecu predaju: "Allahovom Poslaniku, s.a.v.s, pokazani su zivoti prethodnih naroda, pa je izgledalo da su zivoti njegovih sljedbenika skraceni da ne bi mogli uraditi dobrih djela koliko su ih cinili prethodni narodi u toku svojih dugih zivota. Zato mu je Allah dao Noc Kadr i ucinio je vrednijom od hiljadu mjeseci."
I Kur'an i hadis govore o tome da su prve generacije ljudi zivjele daleko duze nego što danas ljudi zive. Tako npr., u Kur'anu za Nuha, a.s, stoji da je boravio medju svojim sunarodnicima i pozivao ih na pravi put devet stotina i pedeset godina.
A u nekim
hadisima izricito se navodi da su prve generacije ljudi daleko duze zivjele
i da su fizicki bili daleko krupnije od danasnjih ljudi, te da se vremenom
smanjivalo i jedno i drugo, sve do ummeta Muhammeda, s.a.v.s. Te dvije
predaje, takodjer, govore o tome, pa se iz svega moze zakljuciti da je Noc
kadr data sljedbenicima Muhammeda, s.a.v.s, kako bi je, po mogucnosti,
provodili u ibadetu i tako zaradili sevape koje su prijasnji narodi mogli
zaraditi tokom svojih dugih zivota.
Sta ciniti u toj noci?
Iz svega navedenog jasno se vidi da je Noc kadr prilika kakva se samo jednom u toku cijele godine pojavljuje, pa zato vjernici treba da se potrude da se okoriste njenim blagodatima i da uberu njene plodove. U tome smislu Poslanik, s.a.v.s, kaze: "Onome ko provede Noc kadr u ibadetu, vjerujuci i nadajuci se Allahovoj nagradi, Allah ce mu oprostiti sve prethodne grijehe!"
Dakle, tu noc
treba provesti u klanjanju dobrovoljnog (nafila) namaza, ucenju Kur'ana,
ucenju različitih oblika zikra (tekbir, tehlil, tahmid, tesbih...), tj.
sjecanja na Allaha, dz.s., obracanju Uzvisenom putem dove i tevbom, tj.
pokajanjem, te trazenjem oprosta od Najmilostivijeg od svih milostivih.
Posebno te noci Uzvisenom treba upucivati slijedecu dovu: ALLAHUMME INNEKE 'AFUVVUN, TUHIBBUL-'AFVE, FA'FU ANNI! (Allahu moj, zaista si Ti onaj koji prasta i volis da prastas, pa oprosti meni!).
To vidimo iz
hadisa u kojem stoji da je Aisa, r.a, jednom prilikom upitala Vjerovjesnika,
s.a.v.s: "Kada bih znala koja noc je Noc kadr, sta bi trebalo u njoj da
izgovaram?", pa joj je on odgovorio: "Izgovaraj: ALLAHUMME INNEKE
'AFUVVUN, TUHIBBUL-'AFVE, FA'FU ANNI!" Kako prenosi H.Aisa, Poslanik,
s.a.v.s, je bio inace darezljiv i puno je čcnio ibadet, ali to je pojacavao
u zadnjih deset dana i noci ramazana. On bi cijele noci provodio u ibadetu i
skoro nikako ne bi spavao.
Pored toga,
budio je sve clanove svoje porodice u tim nocima, kako bi ih i oni proveli u
ibadetu. Iz svih navedenih predaja jasno je da bi na taj nacin trebalo da
postupaju svi oni koji zele provesti Noc kadr u ibadetu i tako zasluziti
veliku nagradu kod Allaha, dz.s.
U vezi sa i'tikafom treba napomenuti da se ne treba ogranicavati, kao sto je kod nas uobicajeno, na to da samo jedan ili dva covjeka budu u i'tikafu zadnjih deset dana ramazana. Na osnovu prakse Muhammeda, s.a.v.s, moze se zakljuciti da je ispravno i pozeljno da vjernici provedu jedan dio vremena u dzamiji, pored obaveznih namaza, cineci ibadet i ucestvujuci koliko bilo u i'tikafu. To je pohvalno djelo i treba ga uvoditi u nasu praksu.
Nema komentara:
Objavi komentar